Lyckat blodprov

Blodprovet gick förvånansvärt bra. Jag fick bedövningssalva en halvtimme innan och det gjorde att panikångestkänslan vid själva processen inte fanns, eftersom jag aldrig kände nålen. Det är inte det att jag är rädd för att det gör ont, men att känna nålen in i huden triggar igång tankemönster att någon gör mig illa och det är det som gör att jag blir så rädd.
Men nu gick det på ett stick, tack och lov, och det blev fyra kolvar blod. Sjuksköterskan på psykosmottagningen är jättesnäll och go vilket också bidrar till en lugnande känsla.
Hos psykologen gick vi igenom en ångestkurva, hur det ser ut hos de flesta människor när de möts inför en fobi de har. Den stämde inte riktigt med hur jag upplever det men psykologen sa att det är nog så för att jag konstant har ångest och en person utan det upplever det så som kurvan. Det var i stort sett det vi pratade om på dagens besök.

Imorgon ska jag hem till mamma en stund, tänkte se om jag kan få någon färg eftersom jag är så blek och jag tycker om brun hud, även om jag har ganska svårt för att få färg. Mest för att jag inte har något tålamod och blir rastlös av att sitta eller ligga still för länge. Den enda färg jag fått i år är på axlarna men det syns knappt. Sist jag var hemma hos mamma hade jag linne och då blev jag illröd på kvällen efter solen, men den färg som blev av det är nästan borta. Får även fräknar på näsan när jag solar, något jag alltid hatat förr men nu bryr jag mig inte så mycket, det kan vara fint ibland. Jag tycker det är jättegulligt när andra har fräknar men jag har alltid avskytt mina egna. Man lär sig med tiden, ibland.

När jag kom hem ifrån psyk dammsög jag och duschade. Klumpig som jag är råkade jag raka över mitt brännsår på vaden och fick lite panik när jag insåg vad jag gjort. Tur var blödde det knappt och såret har läkt i en vecka nu så det är ingen blåsa kvar utan bara ett sår och tids nog läker det helt och blir ett ärr det också. Men vaderna är inte så fina, det är där jag har värst ärr och de är inte så diskreta av sig. Men jag ser ju dem varje dag så jag tänker knappt på dem, de bara finns där.

Jag har ingen aning om vad jag ska hitta på nu, har huvudvärk idag igen och är ganska rastlös. Kikade på ett par avsnitt av Relic Hunter förut men nu är jag inte så sugen på att se mer idag. Kanske fortsätter se på Skins, är på säsong 6 nu. Måste ändå säga att säsong 3-4 är bäst i serien och 1-2 på andra plats. Det är något speciellt med karaktärerna i dem.

Ska nog lägga mig tidigt ikväll, eller ja, tidigare än mitt på morgonen. Huvudvärken kanske gör det lite lättare att somna, hoppas jag.
Skriver vid ett senare tillfälle. God kväll.
Ann-Ki

Det glädjer mig att det gick så bra när du tog blodprov.
Det där med ångestkurvor har jag också testas för, men det är nu ca 6 år sedan. Jag har ju bl.a diagnos kronisk ångest, så det kommer som det kommer. Vanligtvis är mina ångestproblem som starkast i uppvaknandet och kan sitta i ett par timmar. Under dagen kommer och går ångesten beroende på vad jag utsätts för.
Kul att du fick en liten energi-kick och städade. Det brukar bli sådana resultat när man känner lättnad efter att ha varit spänd. Trist att du fick huvudvärk och det känner jag också till, för så funkar det på mig också.
Att ligga still i solen är trist. Men vem säger att man måste sitta still. Man kan ju vara i rörelse i solen och få gyllenebrun hud ändå.
Hoppas din dag hos din mamma blir en bra dag!

2013-06-18 - 10:41:55
Besök: http://dobbitazz.blogg.se/


Namn:
Spara mig.
E-mail:

Bloggadress:

Kommentar:


Tro vad du vill om mig
Ingen vet vem jag är och ingen kommer någonsin veta.